Liten förlossnings berättelse

skriver mer när jag fått ut alla papper från förlossningen..

Men iaf 15/8 på morgonen ringde jag förlossningen och prata med dem en en gg,att jag va helt slut 3 veckor med förvärkar utan sömn å ont överallt tog på min kropp,rädslan att inte orka en förlossningen tog över vill ju inte att de ska sluta i kjejsarsnitt,och vila fanns inte på min lista,fick prata med en jätte bra barnmorska som sa att jag va välkommen in på en kontroll kl 15.00 å då få chansen att prata med en läkare å se omn det hänt nå mer då jag va öppen 3 cm 1 vecka innan,hade vell inga större förhoppningar och hoppades vell mest på en hinnsvepning om de va läge för det,fick ligga i kurvan 40 min fick nån enstaka sammandragning men ryggvärken va dessto värre,kände på huivudet som fortf,stog högt och rörligt,typiskt!
läkaren kom in kände om jag öppnat mig mer,den va fortf lite omogen tappen men mjuk och öppen 3 cm..vi pratade lite och fick frågan vad jag vela..jag sa som jag vela att jag vela ha ut han att jag kommer inte få mer sömn,jag va nog då så utvilad som jag kunnat,till min chock å förmodligen micks med sa hon att om jag orkar kunde dem sätta igång mig om 2 tim genom att ta hål på vattenhinnorna=O vilken lättnad men paniken kom krypandes,ska jag ha barn NU IDAG? jag å mick skyndade hem till sandviken till änglarna Simone å jonte som va hemma med barnen,packade det sista,och åkte in igen..gissade på tider när bebisen skulle komma...jag gissade på innan 24.00 alltså 4 tim efter igångsättningen..mick skratta å sa 04.00 men mina förlossningar har gått riktigt fort sista 2 gg så jag va ganska säker:)
Kom upp 20 i 8 dem satt nål i handen och kom in,till min besvikelse fick jag höra ne du det är rörligt,jag måste prata med läkaren,hon kom in å berätta att det va fixerat underifrån så hon lära va med när dem skulle ta hål,läkaren fick hålla ner huvvet i bäckenet medans barnmorskan tog vattnet,för att inte navelsträngen skulle komma i kläm,Nu va det igång,dem räkna vell med att jag skulle få dropp sen att det va vanligt för att värkarna skulle komma igång,men sen kom en bm in å duka upp bordet på en gg hon hade sett att det gått oerhört fort för mig innan,så 20.05 så gick vattnet som sagt ca 30 min senare började värkarna komma igång,har inte nå speciella tider nu men frågar mick lite om ja inte minns:)
Värkarna blev fort intensiva,men inte så jag inte stog ut,så jag avaktade med lustgas å så låg vi å prata lite gissade vikt osv mellan värkarna mick gissade på 3900 g å jag på 4100 g det började göra riktigt ont vid kvart i 10 åkte lustgasen fram å det funkade ett tag det blev min bästa vän för en stund å riktigt skumt blev det när jag satt gasen i ansiktet så spelades sentenced-vengence is mine och blev min styrka genom värkarna,kl 22.48 så va jag öppen 8 cm å hade riktigt ont,vela inge mer vela hem bort döö,sen börjar de bli lite suddigt,minns inte så mkt hade så fruktansvärt ont,fick krystvärkar när jag va själv med mick så stackarn,han fick panik å det sprutade vatten å minns att han va så rädd"ska jag ringa på klockan...nu ringer jag på klockan" sen va det igång,dem tog bort lustgasen från mig för att jag skulle konsentrera mig mer på att krysta medans jag spände mig å arbetade emot krystvärkarna,men lille bebis vela inte ut,samtidigt som jag krysta drog hon i nå kant å det gjorde nå så jävla fruktansvärt ont fick panik flera gg om vart mick va,fick ändra lägen,men tillslut så fick jag lägga mig i gyn ställning,jag skulle sj dra i mina knän mick fick trycka upp huvvet,medans dem drog där nere,då började vi ana att han va stor,dem satt värkstimulerande dropp på mig sista stunden å då va det finito jag ville bara dö att det skulle va över ingen jävla bedövning fick ja heller,skrek om sprayen,men nu va han på väg minns att jag sa att jag va hungrig å att dem skratta då,kommer ihåg när huvvet va ute att jag skulle vänta till nästa värk å trycka på men i helvete tänkte jag han ska ut å det NUUUUUUUUUUU...å ut kom han vilken lättnad fyyyy farao..upp kom han på mig jag skakade av utmattning av lättnad av att han äntligen va här det va över,,så fin han va så STOR han va...bm gissade på 4500 g fick en chock då...vi va så nyfikna alla så dem vägde fort å vågen stannade på 4386 g och 53 cm 37 cm i huvudomfång en stoor välskapt liten pojke...mick klippte till min förvåning navelsträngen,och undersökte moderkakan med mig=D 





En rolig sak dem sa att fostervatten i dem mängd jag hade hade dem inte sett på länge,vissa hade nån dl men jag hade litervis,dem fick byta kläder 3 gg å skratta gott åt det=D


sen va det någotsom va på väg å hända som jag glömde å fråga om i slutet så sa dem att dem skulle hämta läkaren som skulle sitta utanför redo,sen prata dem om att det skulle va bäst om jag slapp,men det får ja läsa om i förl.journalen kanske va snitt el sugklocka men mick hade blivit riktigt orolig...

nu vakna bebis för mat=D


men 3 tim och 50 min tog det från start så jag vann med 5 min marginal=D

Kommentarer
Postat av: Sara

men å.. inte visste jag att du hade en blogg :) va roligt! o roligt o läsa förlossningsberättelse :)

2011-08-18 @ 21:16:27
URL: http://blondstar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0